Rím a okolie

• by

Štvrtok mi cez deň volá Gabika. “Dostala som dovolenku, môžeme cez víkend odletieť” natešene hovorí do telefónu. Trávim teda pol dňa hľadaním vhodných leteniek. Predsa len Corona nám značne obmedzila možnosti vycestovať. Voľba nakoniec padla na Rím kvôli Corone a priateľke, ktorá si veľmi želala vidieť Koloseum. Za pomerne krátky čas sme teda vyriešili všetky formality, naľahko sa zbalili a vyrazili na 5-dňový výlet. Očakávania z mojej strany neboli vysoké, keďže som v Ríme pred 2,5 rokmi strávil s rodičmi 4 celé dni brázdením antických pamiatok.

Po prílete sa ale moja nálada veľmi skoro zlepšila – stačilo v miestnej kaviarni v centre ochutnať croissant s kávou a obaja sme vedeli, že sa nám tento výlet bude páčiť. Po príchode do centra mesta a prvej káve sme nezaháľali a začali objavovať miestne krásy. Navštívili sme krásne zdobenú baziliku Santa Maria Maggiore a po chvíli ďalšiu baziliku – Basilica di San Giovanni in Laterano. O druhej sa dozvedáme, že v minulosti slúžila ako sídlo pápežov. O jej dôležitosti napovedá okrem bohatej výzdoby a monumentálnej veľkosti aj množstvo sôch zdobiacich strechu a čelnú časť chrámu. Po odchode z baziliky prechádzame okolo obrovského obelisku úzkou uličkou smerom ku Koloseu. Rím je takmer posiaty obeliskami privezenými počas Rímskeho impéria zo starovekého Egypta a pokrytými egyptskými hieroglyfmi.

Ku Koloseu sa dostávame po krátkej prechádzke úzkou uličkou, kde sme minuli baziliku s hrobom svätého Cyrila, ktorého život je navždy spätý s históriou našej krajiny. Po niekoľkých minútach chôdze sa pred nami zjaví takmer prázdne Koloseum. Na miestach, kde inokedy bývajú stometrové rady, to teraz zíva prázdnotou. Rozdeľujeme sa. Gabika sa vydáva na 2h tour po Koloseu a priľahlých ruinách Forum Romanum a ja sa idem túlať do mesta. Tieto pamiatky som už v minulosti navštívil, a tak sa idem prejsť po meste a objavovať iné zákutia tohto mesta.

Doprava v Ríme je podobne ako v iných Európskych a svetových metropolách šialená. Netuším, ako dlho to ešte tieto mestá s aktuálnym nárastom dopravných prostriedkov vydržia. Neustále zápchy majú za následok prudký nárast alternatívnych prepravných prostriedkov. Bicykle a elektrokolobežky sú odparkované na každom rohu a čakajú na nás. Tiež niektoré z nich využívame pri ceste centrom a do Vatikánu. Je to celkom zážitok. Obzvlášť keď narazíme na starú mestskú dlažbu a cesta sa zmení na miestny “offroad”. 🙂 Po povinnej trase cez Koloseum a Forum Romanum sa stretávame s Gabikou v centre a prechádzame ďalšie pamiatky z kategórie “must see”. Prechádzky úzkymi uličkami nás zavedú cez Pantheon, Campo di Fiori a Piazza Navona. Vďaka sociálnym sieťam zisťujeme, že tento víkend trávia v Ríme aj známi a tak narýchlo dohadujeme stretnutie. Večer už sedíme s Lukášom pri pizzi a pri víne a veselo diskutujeme o cestovateľských zážitkoch z posledného obdobia zasiahnutého Covidom.

Nasledujúce 2 dni trávime dlhými prechádzkami po meste, počas ktorých postupne objavujeme všetky krásy. Malebné uličky, námestíčka s kaviarňami, zákutia, ale aj paláce, chrámy a historické budovy na každom kroku. Rím má toho naozaj veľa čo ponúknuť. na 3. deň skoro ráno sme sa z ubytovania vybrali na elektrokolobežke až do Vatikánu. Predchádzajúci deň sme už navštívili skvosty Vatikánskeho múzea, ale nestihli sme sa presunúť do Chrámu Sv. Petra. Preto sme tu opäť zavítali nasledujúci deň skoro ráno. Mimosezóna a Covid spôsobili, že všade bolo prázdno, alebo len minimum ľudí. Chrám Sv. Petra nás ohromil svojou majestátnosťou. Na viacerých miestach sa odohrávali ranné bohoslužby, bolo cítiť dym z kadidiel a počuť hlas kňazov. Krátko nato som sa za vstupné 8€ vydal samostatným vchodom do veže najznámejšej a aktuálne 2.najväčšej kresťanskej baziliky na svete. Nasledovalo asi milión schodov až na vrchol veže. Výhľad ale stál za to. Vatikánske námestie s kolonádou, ale aj celý Rím ako na dlani. Úžasný výhľad! Po odchode z Vatikánu sme sa opäť elektrokolobežkami  rýchlo presunuli na stanicu, odkiaľ sme vzali vlak do Tivoli.

Tivoli je historické mestečko asi 40km od Ríma s prekrásnymi záhradami. Lístok stojí 3€ a cesta trvá necelú hodinu. Opäť vďaka Covidu a mimosezóne sme mali celé záhrady takmer pre seba. Približne 2 hodiny sme strávili prechádzkami pomedzi fontány, vodopády, jazierka zdobené udržiavanými okrasnými drevinami a živými plotmi. Terasy s mramorovými sochami a zábradlím nám ponúkli ideálne výhľady na celý park. Výlet v Tivoli sme zavŕšili dobrým dezertom, vínom a kávou na námestí na terase. Po návrate do Ríma sme zavítali do jednej z mnohých reštaurácii, aby sme ako aj po minulé dni pokračovali v ochutnávaní miestnych vín a špecialít.

Nasledujúce ráno sme už smerovali autobusom späť na letisko, kde sme mali na 2 dni zjednané auto, aby sme mohli trochu precestovať aj okolie. Lístok stojí zhruba 6€ na osobu a cesta na Ciampino letisko trvá zhruba hodinu.